Dlaczego Montessori?

„Najważniejszy okres w życiu to nie czas studiów uniwersyteckich, ale pierwszy okres, od urodzenia do szóstego roku życia. Jest to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych”

Maria Montessori

Maria Montessori stworzyła metodę naukową, opartą na badaniach i obserwacji, a wyniki tych badań potwierdza współczesna wiedza o mózgu i procesach uczenia się. Daje nam to pewność, że odpowiada na naturalne potrzeby każdego dziecka, w duchu uniwersalnych wartości, a także zakłada holistyczne podejście do edukacji i wychowania, oparte na szacunku do drugiego człowieka.

Traktowana w dalszym ciągu jako alternatywa dla systemowej edukacji nadaje innego znaczenia procesowi uczenia się zmieniając rolę dziecka w tym procesie, zachęcając je do aktywnego poszukiwania i uczenia się we własnym tempie.

Podsycana ciekawość świata, wielozmysłowe doświadczanie, bezpieczeństwo emocjonalne, relacje, to wszystko jest dla młodego człowieka paliwem do ciągłego rozwoju, który wpisany jest w jego naturę. Pedagogika Montessori daje przestrzeń nauczycielowi na odkrywanie i docenianie indywidualnego rozwoju każdego dziecka i do działań opartych na jego mocnych stronach. Takie podejście z kolei wyzwala w dziecku poczucie własnej wartości, sprawczości, powodując otwartą postawę wobec świata.

Historia

Nasze przedszkole powstało w 2002 roku jako pierwsze przedszkole Montessori we Wrocławiu pod sympatyczną nazwą Klub Krasnoludka. W roku 2017, wraz ze zmianą lokalizacji została zmieniona nazwa na bardziej odpowiadającą profilowi naszego przedszkola. Nazwa „Źródło Montessori” jest symboliczna i ma dwojakie znaczenie – Maria Montessori w jednym z naszych ulubionych cytatów mówi: „Ze wszystkich spraw miłość jest najważniejsza. Jest ona potężną siłą, którą rozporządza człowiek. Ona się zawsze odnawia, gdy rodzi się dziecko. Studia nad miłością prowadzą nas do ŹRÓDŁA, z którego wytryska, czyli do DZIECKA.” Źródło symbolizuje również odrodzenie się w powojennym Wrocławiu tego nurtu pedagogicznego, do czego udało nam się przyczynić rozpoczynając naszą działalność i pozwalając innym czerpać z naszych doświadczeń.

Podejmujemy różne działania promujące pedagogikę Montessori i edukację alternatywną w Polsce – prowadzimy szkolenia dla rodziców, warsztaty dla studentów kierunków pedagogicznych, współorganizowaliśmy z Polskim Stowarzyszeniem Montessori w Łodzi ogólnopolską konferencję – Polskie Dni Montessori, nagraliśmy film instruktażowy dla studentów DSW we Wrocławiu, wsparliśmy pierwszy przyjazd Arno i Andre Sternów do Polski, bierzemy udział w audycjach radiowych i panelach dyskusyjnych związanych z pedagogiką Montessori.

Współpracujemy z licznymi ośrodkami montessoriańskimi we Wrocławiu i okolicach, uczelniami wyższymi i najbardziej renomowanymi ośrodkami szkoleniowymi związanymi z pedagogiką Montessori w Polsce – Dolnośląskim Centrum Edukacji Montessori we Wrocławiu, Polskim Stowarzyszenie Montessori w Łodzi, Polskim Instytutem Montessori w Warszawie – nasze przedszkole jest ośrodkiem praktyk dla przyszłych nauczycieli Montessori.


Otoczenie

W budynku przedszkola znajdują się trzy bardzo przestronne, jasne, 65 metrowe sale edukacyjne i ciekawie zaaranżowana sala zerówki. Posiadamy także gabinet integracji sensorycznej oraz niezbędne pomieszczenia pomocnicze, w tym dużą toaletę dla rodziców (także niepełnosprawnych), z przewijakiem dla młodszego rodzeństwa naszych przedszkolaków. Istotnym miejscem jest także przestronny, długi korytarz, na którym – wiadomo – można nieźle poszaleć 😉. Sale są bogato wyposażone w pomoce rozwojowe Marii Montessori i materiały przygotowane przez nauczycielki zgodnie z montessoriańskimi kryteriami. Na przedszkolnym podwórku znajduje się certyfikowany sprzęt do zabawy (tzw. plac zabaw), który wybraliśmy ze względu na możliwości jakie daje dzieciom w rozwoju sprawności i zwinności, a także ścieżka sensoryczna, kuchnia błotna, duża piaskownica i różne zabawki.

Umów się, żeby obejrzeć przedszkole

Grupy

Nasze przedszkolaki uczęszczają do 3 grup mieszanych wiekowo (3 roczniki) –
MORELOWEJ, CYTRYNOWEJ I PISTACJOWEJ, a najstarsze dzieci, które ukończyły 6 lat, mogą kontynuować edukację w ZERÓWCE.

Grupy mieszane wiekowo sprawiają, że z każdym kolejnym rokiem dziecko pełni inną rolę w grupie i co roku odkrywa nowe pomoce rozwojowe zgodnie ze swoimi potrzebami rozwojowymi.

Dzieci młodsze uczą się od starszych w sposób bezpośredni (podczas prezentacji) albo w sposób bierny, obserwując ich pracę. Starsze dzieci, pełniąc rolę „małego nauczyciela”, wzrastają w poczuciu własnej wartości i sprawczości. Dzięki pomaganiu młodszym, ćwiczą empatię… i czują się baaardzo duże 😊.

Gabinet SI

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer laoreet iaculis dictum. Ut non justo condimentum, vehicula leo et, fermentum libero.
Morbi molestie pharetra condimentum.


W Źródle pracują osoby, które wychodząc poza konwencjonalny systemem edukacji i wychowania, pragną budować relacje z dziećmi i na nich opierać wszelkie działania o charakterze edukacyjnym. Każda z nauczycielek ukończyła studia związane z nauczaniem przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także kurs roczny lub podyplomowe studia Montessori w znanych ośrodkach kształcących nauczycieli Montessori (Polski Instytut Montessori, Dolnośląskie Centrum Edukacji Montessori, Polskie Stowarzyszenie Montessori), odbywając wielogodzinne praktyki pod okiem wykwalifikowanych nauczycieli Montessori. Co roku nasza kadra uczestniczy w Międzynarodowej Konferencji Montessori w Warszawie i innych Konferencjach Montessori w całej Polsce. Stale podnosimy swoje kwalifikacje biorąc udział w kursach rozwijających kompetencje w empatycznej komunikacji, a także w szkoleniach związanych z szerokorozumianym rozwojem małego dziecka.